Vitamín K2

Kategorie: Nezařazené
Vitamín K2

Každá žena potřebuje vápník!

Ale potřebujeme i vitamín K2 a vitamín D3?

Proč vápník bez těchto silných spojenců nefunguje?

A jakou mají v našem těle úlohu?

Vápník spolu s vitamíny K2 a D3 vytvářejí dokonalou souhru pro zdraví našich kostí. Aby byly pevné a odolné, potřebujeme základní stavební materiál a tím je vápník  vázaný ve formě krystalu hydroxyapatitu. Pouze jeho samotné užívání ale nestačí. Na zajištění rovnováhy v organismu musíme nasměrovat vápník tam, kde je pro tělo prospěšný, a k tomu potřebujeme tu správnou kombinaci vápníku, vitamínu K2 a vitamínu D3. Zatímco vitamín D zajišťuje samotné vstřebávání vápníku do krve, vitamín K2 „dohlíží“ na to, aby se vápník dostal tam, kde je potřebný. Do tvrdých tkání – kostí a zubů.

Co je vitamín K2?

K2 je v tucích rozpustný vitamín, který se podílí na udržení zdravých kostí  a pravděpodobně snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění.  Díky vitamínu K2 směřuje vápník přímo do kostí a zubů, kde je potřebný a neukládá se v cévách a tkáních. V lidském těle se kosti neustále  tvoří  a rozrušují. K tomu, aby se vápník v kostech správně zabudoval a aby byly kosti kvalitní, je potřebný osteokalcin. Osteokalcin je schopný vázat vápník a správně ho umístit a formovat pouze pokud je přítomný dostatek vitamínu K2, který ho aktivuje. Předpokládá se, že další významnou úlohou vitamínu K2 je prevence rakoviny a to aktivací proteinů, které kontrolují růst buněk v organismu. Nedostatek vitamínu K2 může přispět i k obrovskému nárůstu kardiovaskulárních chorob, osteoporózy a rakoviny, čeho jsme svědky v posledních desetiletích. Získat tento vitamín ze stravy však bývá problematické, protože ho vytvářejí pouze určité typy kvasných bakterií. Vitamínu K2 se po jeho objevení nepřikládal velký význam, a tak se stal předmětem výzkumu pouze nedávno. Předpokládá se, že vitamín K2 dokáže vyplavovat tukové a vápenaté usazeniny z cév, a tak přímo působí na snížení rizika srdečně cévních chorob.

 

Proč  užívat trojkombinaci vápníku

a  vitamínu K2 + vitamínu D3?


Pevné kosti

Pevné kosti


krasne-zuby

Krásné zuby


Pruzne cievy

Pružné cévy


zdrave-srdce

Zdravé srdce


Silne svaly

Silné svaly


Dobra-imunita

Dobrá imunita

Pozor na tyto látky, které omezují využitelnost vápníku:

  • Fosfor – při jeho nadměrném příjmu se vytvářejí nerozpustné soli. Maximální doporučený poměr vápníku a fosforu je 1 : 1,5. Doporučované množství denního  příjmu v doplňcích stravy je 800 mg vápníku a  700 mg hořčíku pro dospělého člověka.
  • Šťavelany (oxaláty) a fytáty s vápníkem vytvářejí nerozpustné soli. Vyskytují se zejména v listové zelenině, rebarboře, špenátu, kakau, čokoládě.
  • Vláknina – snižuje vstřebávání nejen tuků, ale i vápníku.
  • Tuky – s vápníkem chemicky vytvářejí mýdla.
  • Hořčík – při současném podání omezuje vstřebávání vápníku.
  • Bílkoviny – po vstupu do organismu značně okyselují vnitřní prostředí, což způsobuje uvolňování vápníku z kostí ve zvýšené míře.
  • Sodík – zvyšuje vylučování vápníku ledvinami.

Lze se vápníkem předávkovat?

vapnik

Doporučená denní dávka má za úkol doplnit chybějící vápník v organismu. Pokud ji tedy dodržujete, nic vám nehrozí. Předávkování vápníkem je možné, je ale velmi vzácné. Jestliže se tak stane, není třeba mít obavy. Může se však u vás vyskytnout zácpa, nechutenství, zvracení, bolesti hlavy, žízeň, snížená nervová dráždivost. Pokud jste omylem užili vyšší dávku, než je denní doporučená dávka, měli byste svůj stav zkonzultovat se svým lékařem.

Mýty a pravdy o příjmu vápníku

  • Mýtus: Ráno musí být bohaté na vápník
    Pravda: Vápník je nejideálnější užít večer, protože v noci ho během spánku dokáže tělo nejlépe zužitkovat. Neznamená to však, že bychom neměli snídat stravu bohatou na vápník.
  • Mýtus: Vápník a vitamín D3 je třeba užít najednou
    Pravda: D3 je vitamín rozpustný v tucích. Vzájemným působením vápníku a tuků se v trávicím traktu  mohou vytvářet nerozpustné mýdlové formy, které jsou pro tělo nevyužitelné. To samé platí i pro vitamín K2. Pokud chcete dosáhnout opravdový efekt, je vhodné užívat vápník a „pomocné“ vitamíny s časovým odstupem alespoň 2 až 3 hodin. Doporučujeme užívat vitamíny K2 a D3 ráno a vápník večer.
  • Mýtus: Vápník je nejlépe užít po hlavním jídle
    Pravda: Vápník neužívejte po jídlech, které obsahují hodně tuků. V trávicím traktu se jejich vzájemným působením mohou vytvářet nerozpustné mýdlové formy.
  • Mýtus: Nadměrné solení nikomu neublíží
    Pravda: Kuchyňská sůl obsahuje sodík, který zvyšuje vylučování vápníku z těla. Stejně byste se měli vyhýbat i minerálním vodám s vysokým obsahem sodíku.

 

 

NEJNOVĚJŠÍ články

Užitečné odkazy

 
×
Show